Klachtenreglement
We doen bij Labyrint zorg B.V. onze uiterste best om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Het verlenen van zorg is echter mensenwerk, en dit betekent dat onze zorgverlening niet altijd foutloos verloopt, of niet volgens uw verwachtingen plaatsheeft. Mocht u om welke reden dan ook niet tevreden zijn met de zorgverlening van Labyrint zorg B.V., dan kunt u een beroep doen op onze klachtenprocedure.
In het onderstaande reglement geven wij aan wat door ons onder een klacht verstaan wordt en wat u kunt doen in het geval u een klacht heeft.
Wat is een klacht?
Elk bericht dat u aan Labyrint zorg stuurt en waarin u aangeeft ontevreden te zijn over enige gedraging van een medewerker of persoon werkzaam uit naam van Labyrint zorg, zal door ons worden behandeld als een klacht. Onder een bericht vallen hier zowel mondelinge, schriftelijke als digitale berichten en onder gedragingen vallen ook die beslissingen die binnen Labyrint zorg genomen worden en waar u bij betrokken bent en gevolgen van ondervindt.
Wie kan een klacht indienen?
Iedereen die direct of indirect te maken heeft of heeft gehad met de zorg- en dienstverlening van Labyrint zorg kan een klacht indienen, dit betreft dus zowel cliënten als eigen medewerkers. Maar ook bijvoorbeeld uw partner, familielid of curator. Nabestaanden van cliënten kunnen eveneens een klacht indienen.
De klacht kan ingediend worden vanuit de WKKGZ, maar ook op basis van de zorg die vanuit de Jeugdwet wordt verleend.
Hoe wordt een klacht ingediend?
Bij het behandelen van een klacht hanteren wij in principe het volgende stappenplan:
Uteraard staat het u ook vrij om zich direct te wenden tot de externe voorzitter van de klachtencommissie, mevrouw Annemieke Prins.
U kunt zich ook wenden tot de externe geschillencommissie, dit is een onafhankelijke instantie die zal dan een uitspraak doen en een advies geven voor de oplossing van de klacht.
Wanneer u een klacht heeft ingediend, zal deze klacht binnen een maand na datum indienen worden schriftelijk worden afgehandeld. In deze brief staat het oordeel van de klachtencommissie en de te nemen maatregelen door Labyrint zorg BV.
De procedure bij de externe klachtencommissie of geschillencommissie houdt in dat uw klacht schriftelijk naar de commissie wordt toegestuurd. De geschillencommissie zal vervolgens zowel de klager als de beklaagde in de gelegenheid stellen om de klacht toe te lichten, en zal waar nodig om extra informatie verzoeken. Het toelichten kan schriftelijk, maar ook mondeling worden gedaan.
Na alle partijen de mogelijkheid te hebben gegeven om gehoord te worden, zal de klachtencommissie binnen een termijn van twee tot maximaal zes maanden een oordeel geven over de gegrondheid van de klacht en haar oordeel over eventuele oplossingen. Op het moment dat de klachtencommissie meer tijd nodig heeft dan deze termijn, zal zij alle partijen schriftelijk mededeling doen van de nieuwe termijn. De uitspraken van de geschilleninstantie zijn bindend, Labyrint zorg zal zich aan de uitspraak moeten houden. Naast het bindend advies heeft de geschilleninstantie ook de mogelijkheid om een boete op te leggen tot maximaal € 25.000,00.
Na de uitspraak
Afhankelijk van de uitspraak van de geschillencommissie en de mogelijkheid om de zorgverlening door te zetten, zal Labyrint zorg met u op zoek gaan naar een interne oplossing. Als deze niet mogelijk is, kan een oplossing ook bestaan uit het afsluiten van de zorgverlening. Hierbij zal Labyrint zorg hulp aanbieden in het zoeken van een vervangende zorgverlener indien dit gewenst is, of zal zij zorgdragen voor een correcte beëindiging van de zorgverlening.
Contactgegevens
Interne klachtenfunctionaris
M.K.H. Offeringa-Koemans
's-Herenstraat 49
3155 SK Maasland
Geschillencommissie
De geschillencommissie Zorg
Postbus 90600
2509 LP Den Haag
Tel: 070-3105380